Friday, February 25, 2011

Beruk

" Maaf kan saya cikgu... saya terlewat".. kata Abu.. 

" Apa yang menyebabkan awak lewat?". soal Cikgu Markonah..

" Beruk saya,, ...." belum pun sempat Abu menghabiskan kata-katanya Cikgu Markonah menyampuk.... " Saya tak tahu lah apa sebenarnya masalah awak ni.. Saya da bosan mendengar alasan lapuk awak tu Abu,, Esok saya tak nak tengok awak datang lewat lagi faham..?? Tengking Cikgu Markonah...



Keesokan harinya, Abu terlewat lagi ke sekolah.. Berderau hatinya apabila teringat akan tengkingan Cikgu Markonah semalam. Dia malu diperlakukan seperti itu dihadapan rakan sekelasnya.... 

Dia berlari-lari anak menuju ke kelas dengan harapan masih ada kesempatan untuknya meminta kali ini..

ZAAAATT!!!

Tersentap semua yang berada di kelas waktu itu... " Habislah aku kali ini" getus hatinya..

" Maaf kan saya cikgu.. Beruk saya... PANNGG! 

Nasib  tidak menyebelahinya  hari ini.. Sebuah pelempang hinggap tepat kearah telinga Abu.. 

" Kamu semua inilah akibat nya selalu datang lambat... Kamu semua jangan jadi macam dia... Siapkan kerja kamu .. Sebelum balik saya nak semua kerja ni ada kat atas meja saya.. Faham..?!" (diktator punya cikgu...huh!)

Abu menahan malu.. Kesakitan yang masih tersisa menyebabkan dia tidak dapt hadir ke sekolah pada keesokan harinya.

oleh kerana itu, rasa bersalah mula bersarang di dalam hati Cikgu Markonah. Pagi itu juga dia meminta izin daripada guru besar untuk melawat Abu. 

Puas Cikgu Markonah keluar masuk kampung... Akhirnya dia sampai di satu pedalaman.. 

Cikgu Markonah memberi salam.. Salam itu disahut oleh seorang tua...

" Ni Cikgu Markonah ke? Abu tak de... Dia ada dengan beruknya.. Kutip kelapa.. Nak tolong saya katanya..  Cari duit,, beli ubat untuk saya..Saya dah larang .. Tapi dia degil.. Tapi itulah, mak cik ni sakit,, ayahnya dah lama meninggal dunia.."

 Seketika kemudian....

" Assalamualaikum... Mak,,, Abu dah balik.."

Disisinya ada seekor beruk..  Cikgu Markonah terkedu... 


" Cikgu,, saya mintak maaf sebab tak dapat datang.. Telinga saya sakit.. Saya kena tolong mak saya cari duit.. saya harap cikgu faham.."


Perlahan-lahan Cikgu Markonah bangun untuk mengusap pipi yang menjadi habuan kemarahan nya semalam.. 


Tanpa diduga,, BERUK kesayangan Abu mencakar tangan Cikgu Markonah.. Berlaku pergelutan... walaupun Abu telah berusaha meleraikan nya namun sia-sia belaka...


Abu bergegas ke dapur.. Dia ternampak sebilah pisau.. Abu mengambilnya lalu menikam BERUK kesayangannya itu.. 






....................................................................................................


0 comments:


click to create your own

kita kan Geng