Thursday, February 10, 2011

Pengorbanan

Di suatu sudut  kelihatan seorang bapa menunggu LRT. Dibawa bersamanya 3 orang anaknya yang kelihatan ceria dan tidak reti duduk diam. Tingkah laku mereka persis seorang budak hiperaktif. 

Pantang melihat orang lain duduk diam pasti akan diganggu. Along, Angah dan Achik kelihatan teruja sekali. Seolah-olah hendak memberitahu bahawa mereka bertiga sahaja sedang dalam kegembiraan.



Si Bapa pula kelihatan tenang. Hanya mendiamkan diri sedari keluar dari rumah tadi. Didalam LRT, Si Bapa melelapkan matanya. Tidak mempedulikan langsung akan karenah anak-anaknya yang mengganggu penumpang yang lain.

...................................................................................................

Seorang pemuda menghampiri Si Bapa. Lalu berkata....

" Assalamualaikum , Pak Cik.."

" Waalaikumussalam..."

" Pak Cik, maaf kan saya kalau menggangu. Tapi anak-anak Pak Cik ni menggangu penumpang lain. Orang baca surat khabar dia pun nak baca jugak".

" Pak Cik mintak maaf. Sebenarnya sudah 3 hari anak-anak saya tak makan. Tak ada selera makan. Ini semua disebabkan isteri saya sakit. Terlantar di hospital ..... Semalam Pak Cik dapat panggilan telefon dari doktor yang kami sudah dibenarkan melawat... Malam tu jgak la anak-anak saya makan banyak. Berselera sangat2 Pak cik tengok... tapi...."

" ooo.. yeke pak cik? tapi ape yer pak cik...?


" ...pagi tadi Pak Cik dapat panggilan. Doktor cakap isteri Pak cik meninggal. Pak cik tak tahu macam mana nak bagitahu anak pak cik yang mereka akan melawat mayat emak mereka...sebab tu la pak cik lelapkan mata... pak cik tak menangis dihadapan mereka..."


....................................................................................................




2 comments:

Ana Aisyah said...

salaam...sedih cerita ni .. T_T

IshraqHannan said...

wslm.. sekdar perkongsian bersama .. t/ksh...=)


click to create your own

kita kan Geng