Sunday, January 16, 2011

Angin Perubahan

Assalamualaikum...w.b.t..

Nukilan  ini adalah berdasarkan cerita benar yang dibenarkan untuk Ratu siarkan. Cerita ini Ratu dah edjas sikit dari tukang pos cerita supaya bertepatan dengan konsep blog Ratu. Jadi Ratu harap xde la sesapa yang akan kecik hati,paru-paru, atau buah pinggang… baik yang hidup atau yang da nak mati waima yang dah lama mati. InsyaALLAH…

 

SEMUAnya bermula akibat daripada ketidakmatangan diriku.. Akibat terlalu mengikutkan darah muda yang membara, aku sering memberontak. Apa saja yang di katakan ibu dan ayah sering kali ku tolak mentah-mentah. 

Apabila bercakap dengan mereka nada suara terlalu mudah untuk ditinggikan.. Sebagai ibu dan ayah tentu saja mereka berkecil hati dengan sikap ku yang begitu..

Namun, pelik .. sikap ku sedikit berubah apabila usia semakin meningkat. Pergaulan ku yang dulu dingin terhadap orang tua ku bertambah intim.

Keadaan ini ku sedari pada suatu hari pada hari ku bertemu dengan pasangan suami isteri . Hubungan mereka menjangkau 30 tahun. Pertemuan ini tidak ku sangka meninggalkan titik-titik perubahan dalam diriku.

Pergaulan ku dengan teman seusia ku amat terbatas. Mungkin kerana sikap pendiam ku yang membuatkan mereka tidak berminat untuk menjadikan aku sebagai teman rapat mereka.

Walaupun begitu, seusai dengan peningkatan usia ku,, aku lebih senang apabila bergaul dengan golongan tua yang seusia ibu dan ayah ku.Aku seronok mendengar cerita-cerita dan pengalaman hidup mereka. 

Antara kata-kata yang aku ingat dari bibir seorang yang aku panggil pak cik... " kita hidup ni Ti,, kalau boleh kita gembirakan hati orang lain... terutamanya orang tua kita.. Kadang-kadang pak cik menyesal melawan cakap mak ayah pak cik dulu..  " 

 

* tak tahu apa akan jadi bila mak ayah dah tak de..*






0 comments:


click to create your own

kita kan Geng