Sunday, January 2, 2011

.. Sebuah Ikatan..


Nukilan  ini adalah berdasarkan cerita benar yang dibenarkan untuk Ratu siarkan. Cerita ini Ratu dah edjas sikit dari tukang pos cerita supaya bertepatan dengan konsep blog Ratu. Jadi Ratu harap xde la sesapa yang akan kecik hati,paru-paru, atau buah pinggang… baik yang hidup atau yang da nak mati waima yang dah lama mati. InsyaALLAH…

 penulis : Ratu    tukang cerita : Rani      grafik : Ratu Rania   

 


“ mak… OOO.. mak..”
mana mak ni?? Kat dalam tak ade.. haa.. kat luar agaknya…
                Pelik.. tak ada jugak… ..” mak .. oo.. mak…”  mungkin mak kat dalam bilik .. 
“ Laaa.. kat sini rupanya mak.. mak bangun jap mak.. bangun lah mak..”
                “ .. hmmm… ada ape kau kejut kan mak ni… sebelum ni tak pernah pulak kau kejut kan mak time macam ni.. mak tertidor tadi,, nah oiii..”
                “ sebenarnya ada hal penting Nah nak Tanya mak ni….. berkenaan hidup dan mati Nah….mak”
“ serius bebenor bunyi nya… sapa yang hidup sapa pulak yang nak mati ni Nah?? “
                “ bukan camtu la mak… buat lawak pulak mak ni… sebenarnya…… “
“KRING!!! KRING!! …. Telefon rumah berdering… “sape pulak telefon tu… aii Nah nak tunggu kau bercakap, empat kali raya haji pun tak habis.. mak nak pergi angkat telefon tu…”
Nah mematikan perbualan… dia menelan air liurnya beberapa kali… hal ini memang penting.. menyentuh antara hidup dengan mati… kalau tidak, tak perlulah dia tergesa-gesa pulang ke kampung.
Pagi itu…
“ mak… dengarlah lah ni orang nak tanya mak ni… betul ke mak nak tuning kan orang dengan Akil?? Mak kan tahu dia tu camne orang nya kan?? Nenek dia sendiri dah cakap semalam masa kat kenduri wak mainah semalam.. tak kan mak tak dengar… sampai hati mak kan? “
“… ni tak lain tak bukan mesti adik kau  yang sampaikan berita ni kan? Kalau betul pun apa salah nya?? Aku mak kau .. kau kena ikut cakap mak kau ni…. “
“ …tapi mak macam mana dengan Afiqi  mak… orang dah cakap dah dengan Afiqi yang mak suka kat dia.. mak ngan ayah dia pun dah setuju nak tunangkan kami tahun depan..”
“ sape suruh kau memandai cakap camtu kat dorang? Mak tak kira .. kau kena ikut jugak cakap mak…” tegas emaknya,,
  … tapi mak… mak  kan tak jumpa Afiqi tu lagi.. “  Nah memberanikan diri membela dirinya yang yak terbela..
“ …tak de tapi lagi.. Nah.. mak dengan abah da terima… “
…hatinya remuk… andai saja ibunya mengerti akan hati dan perasaan ini pastinya semua ini tak akan terjadi… apa agaknya yang membuatkan emaknya menerima Akil? ….
“.. hah.. kau nak kemana pulak tu? Nak lari?? Larilah… nanti da penat rumah ni jugak yang kau pijak…”
Tanpa mempedulikan kata-kata ibunya,, Nah pergi ke tempat yang agak biasa bagi dirinya bagi memujuk diri dengan berlari.. dia berlari dengan sekuat hati.. apa nak jadi jadilah..
 di pertengahkan jalan…
“ eh.. macam kenal lah… sape eek.. dah lah berbaju Melayu warna hitam.. lengkap bersongkok.. sape pulak kat sebelah dia tu? Sorang agak berumur dan masih bayi.. mak ngn anak dia barangkali…”
..”ah.. lantak la.. “
 Nah berlari lagi…. Dia terlalu sedih.. marah..kecewa… percintaannya dengan pemuda pilihan hatinya ditolak oleh emaknya sendiri…
“ ah aku selalu macam ni.. asyik tersalah jalan aje..tak pasal-pasal kena ambil jalan jauh..”
Ketika itu,,  “ apsal aku rasa ada orang berlari dengan aku? Kaki sape ni? …. Dengan rase terkejut beruk dia memberanikan diri menoleh….

‘ ARRRRRGGGHHH!!!!
Kedua-duanya saling berpandangan dan menjerit……
                …masih menjerit… dan menjerit…. Tiada noktah…. Tiada tanda seru…
“ cukup !! berhenti menjerit… pekak telinga aku… apsal kau jerit arrr??”
                “ … kau sape?  Apsal kau kejar aku? Bukan kau ke yang jerit dulu??...
..huh.. ni mamat yang aku Nampak tadi.. nape nak kejar aku pulak? … getus hatinya… pelik mamat ni,, dah la berbaju Melayu ,, pastu kejar aku pulak tu..??.. getus hatinya lagi…
Tiada jawapan.. sebaliknya “mamat’  tu tersenyum dan mula ketawa… “ kah..kah..kah… cepat benar kau lupa ye… ni aku la… “
‘ HEK ELEK!! Mamat ni… kerek tol la… apsal kau ketawa? Ade ke aku buat lawak? Kau ni sape la.. aku tak kenal kau pun.. aku tengah angin ni.. memain pulak….
                “ kau kata aku kerek? Kau la kerek… Nampak mak ngan anak buah aku kat sana tadi bukan nak tegur. Buat tak tahu jer.. dah lari cam pelesit…”
‘… grrr.. kurang asam… panggil aku pelesit… ikutkan hati nak je aku tibai mamat sekor ni… sabar..sabar…’
                 “ kau nak pergi mana sebenarnya,, maaf kan aku sebab kejar kau.. aku tengok kau laju je tadi tu sebab lah aku kejar.. yela sejak habis jer sekolah masing-masing dah tak Nampak batang hidung dah.. susah betul nak jumpa korang.. ni aku balik ,, tak aleh-aleh ternampak kau sebab tu la aku kejar.. aku panggil kau tadi .. sikit punya kuat, kau langsung tak toleh… fuuh… ”
                “..ermm.. jap2.. wet seminit.. kau kenal aku?? Kita satu kelas ke dulu?? Kenapa aku tak pernah terperasan pulak sebelum ni.. eh sape lah kau ni..  macam kenal.. hei cakap la sapa kau ni..? 

  aku… Haily… “ jawabnya ringkas… penat berceloteh agaknya tadi….

“Apa????”….  mulutnya terlopong besar.. matanya seakan terbeliak (naseb tak terkeluar)..,YA ALLAH… macam mana lah aku boleh tak kenal dia ni….    

Tiba-tiba…. “ Nah.. ooo.. Nah…” suara itu semakin kuat memanggilnya… dia terpandang cahaya yang amat menyakitkan mata… dia cuba membuka mata…. Namun … badannya terasa sakit.. 
Apabila dia membuka mata.. barulah dia tersedar.. dia berada di bawah katil…
… rupa-rupanya aku bermimpi… hanya mimpi… tidur tadi aku tak basuh kaki..



... mimpi mainan tidur...

0 comments:


click to create your own

kita kan Geng